11-05-06

REVIEW: Dreamfall: The Longest Journey (Pc, Xbox)

Goede adventures zijn schaars, zeker voor consoles. Na Beyond: Good and Evil uit 2004 hebben we amper nog een goede Xbox-adventure gezien. Komt daar nu eindelijk verandering in? Wij mochten enkele weken geleden naar het hartje van Parijs voor de preview van Dreamfall: The Longest Journey. Zonder al te hoge verwachtingen, bekeken we de nieuwste titel van Funcom. Resultaat: Dreamfall is zonder twijfel een game om naar uit te kijken.

 

In 1999 bracht Ubisoft de pc-adventure The Longest Journey uit. Heel wat gamejournalisten gaven het spel een prima gamescore. Het mysterieuze scenario, de mooie graphics en het hoog gehalte aan doordachte puzzels in een fantastische omgeving waren sterke troeven. Toch deed Ubisoft de titel van de hand. Easy Computing, een uitgever van voornamelijk software, computerboeken en pc-games, nam de handel over. Na drie jaar intensief werk is de titel Dreamfall: The Longest Journey eindelijk klaar.

Het belangrijkste onderdeel in een adventuregame is zonder twijfel de verhaallijn. Hier zullen we dus eerst de nodige aandacht aan schenken. In deze sequel krijg je drie werelden, drie hoofdpersonages en dus ook drie verhalen voorgeschoteld. Het merendeel van de game speel je met een nieuw personage. Zoë Castillo is een 20-jarige schone die samen met haar vader in Casablanca woont. Ze heeft haar studies als bio-ingenieur tijdelijk onderbroken om uit te vissen wat ze eigenlijk wil aanvangen met haar leven.

In de eerste uren van het spel krijgt Zoë heel wat visioenen op verscheidene tv-schermen. Een meisje in een winterachtige omgeving zegt onophoudelijk ‘Find April, Save April’. Wanneer ook Zoë’s ex-vriendje, Reza, plots verdwijnt, raakt het meisje al snel verstrikt in een samenzwering met een reis rond de wereld als gevolg.

Zoë wil kost wat kost uitzoeken wat dat dode meisje in Reza’s appartement deed en waarom hij niets meer van zich laat horen. Zoë weet dat Reza, die als undercover journalist werkt, vaker geheime opdrachten moet uitvoeren, maar aangezien hij nu al lange tijd niets meer laat horen, gaat Zoë op eigen houtje op zoek naar hem.  

 

Digitale knuffelbeer

Het verhaal van Zoë en Reza speelt zich af in 2219. De Marokkaanse stad ziet er nog erg traditioneel uit, maar hier en daar merk je wel high-tech snufjes op zoals tv-screens in glaswanden, elektronische machines om taxi’s op te roepen en futuristische mobieltjes. Ook Wonkers, Zoë’s persoonlijke assistent in de vorm van een robotachtige knuffelbeer, is een knappe én handige feature in de game.

Naast Zoë zul je in verdere stadia in het spel ook te maken krijgen met April Ryan en Kian. April, het hoofdpersonage uit de eerste The Longest Journey, leeft in een andere dimensie. Op regelmatige tijdstippen zul je ook in de huid kruipen van de samoerai Kian. Uiteindelijk blijkt namelijk dat ze allemaal wat gemeen hebben. Het is jouw taak om uit te zoeken wat hen bindt!  

Magische omgevingen

In totaal zijn er maar liefst 13 lange levels en dat betekent urenlang spelplezier. Tijdens onze test hebben we al tientallen omgevingen kunnen verkennen in Casablanca, Newport, Tibet en Japan. De werelden zijn uiterst gedetailleerd en spelen zich zowel overdag als ’s nachts af. Marokkaanse souks, superfuturistische Japanse kantoorgebouwen en wintertaferelen in Tibet … ze zijn allemaal even mooi uitgewerkt.

Een ander pluspunt aan deze adventure is dat interactieve objecten een kadertje krijgen wanneer ze in je gezichtsbeeld verschijnen. Hierdoor moet je niet elke pixel op je scherm aftasten. Dit vergemakkelijkt de game, maar toch wil het niet zeggen dat doorwinterde adventure-gamers niet aan hun trekken komen. Dreamfall beschikt over héél wat puzzels in verschillende moeilijkheidsgraden. Bovendien zit er zelfs wat combat in het spel verwerkt en dit maakt van Dreamfall een heel erg gevarieerd spel. Al mocht die combat nog net ietsjes beter uitgewerkt worden.

8500 dialooglijnen

In de 85 verschillende locaties in Dreamfall die verdeeld zijn over drie werelden (Onze wereld, Marcuria en Winter) kun je maar liefst 150 sprekende personages tegen het lijf lopen. Als je weet dat er meer dan 8500 dialooglijnen in het spel verwerkt zitten, begrijp je onmiddellijk dat je dit spel niet op tien uren uitgespeeld hebt. Volgens producer Jorgen Tharaldsen zit er minimaal 20 uren gameplay in Dreamfall. “Wie het verhaal echt wil doorgronden en dus niet alle dialogen en cutscenes skipt, zal dubbel zoveel tijd in de game kunnen steken” aldus Jorgen Tharaldsen van Funcom. Lang niet mis! Net zoals de besturing. Die-hard adventuregamers weten dat een goede point-and-click-game geen ingewikkelde besturing mag handhaven. En dat wisten de makers van Dreamfall blijkbaar ook. Zoals bij 99% van de 3D-consolegames beweeg je het hoofdpersonage met de linker thumbstick en controleer je de camera met de rechter stick. Andere acties zoals objecten bestuderen of praten met andere personages kan simpelweg met de A- en X-knop. Nog een leuk extraatje is dat je met de B-knop alle dialogen en cutscenes kunt skippen. Al raden we je aan die laatste knop niet té vaak te gebruiken, want het verhaal is absoluut het volgen waard! Nog een tip: als je geheugen je in de steek laat tijdens een lange nacht Dreamfall, kun je alle dialogen opnieuw oproepen in een soort logboek door middel van de zwarte knop op je controller.

Wij zijn in ieder geval overtuigd van dit spel.

 

Eerste Indruk:

Dreamfall zal heel wat adventure-liefhebbers kunnen bekoren. De game zit barstensvol knappe omgevingen en de verhaallijn blijft - in tegenstelling tot andere games - boeiend. Wie zei er ooit dat adventures ten dode opgeschreven waren?

20:08 Gepost door Female gamer | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Zoë is hot! Hey, het ding moet een titel hebben :)
Dreamfall is een graaf spel. Vandaag de full version ontvangen, maar zal pas na E3 kunnen voortspelen... aargh! :)
ah, en Zoë is hot! :)

Gepost door: Karsten | 11-05-06

De commentaren zijn gesloten.